Er moet een einde komen aan de torenhoge rekeningen voor mobiel internetgebruik in Europa. Een Europese regelgeving gaat er voor zorgen dat we deze zomer achteraf niet voor verrassingen komen te staan.
Mobiel internetten flink duurder in buitenland
In het buitenland is internetten fors duurder dan in Nederland. Tegenwoordig maken veel mobiele bellers gebruik van internet op hun telefoon. Voor een vast bedrag per maand zijn zij altijd online. Dat het gebruik van internet in het buitenland flink duurder kan zijn, wordt vaak niet gerealiseerd.
Nieuwe regelgeving
Nadat de Europese Commissie de kosten voor bellen in het buitenland enigszins had gedrukt, daalden de kosten van mobiel internet in het buitenland niet. Dit veranderde toen een Duitse toerist een rekening kreeg van € 46.000,- en een Britse student € 9.000,- moest betalen. Door een maximaal bedrag in te voeren hoopt de Europese Commissie dat telecomaanbieders zullen werken aan het verlagen van de prijzen.
Instellen van een limiet
Vanaf 1 juli dit jaar zal er automatisch een limiet ingesteld staan van € 50,- per maand voor reizigers in het buitenland. Gebruikers van mobiel internet die op 80% van hun limiet zitten krijgen een waarschuwing van hun provider. Wanneer het maximum bedrag is bereikt kun je geen gebruik meer maken van je internetverbinding in het buitenland tot de eerste dag van de volgende maand. Indien je geen gebruik wilt maken van dit limiet of de hoogte wilt aanpassen, dan kun je dit aangeven bij je provider.
KPN en Vodafone
September vorig jaar kreeg KPN veel reacties van consumenten die zicht rot waren geschrokken van de rekening die zij ontvingen over de zomervakantie. Klanten van KPN kunnen daarom sinds gisteren al gebruik maken van het limiet. Zij kunnen een sms sturen naar 1330 of zich aanmelden voor het limiet op de website van KPN. Ook bij Vodafone kan men door een sms te sturen het maximumbedrag van 50 euro instellen. Bij Vodafone is het mogelijk om het limiet gedurende de maand te verhogen, bij KPN niet.
Recente reacties