Je vlucht meer dan 3 uur vertraagd zonder dat er sprake is van overmacht? Nederlandse vliegpassagiers die een vertraging van meer dan drie uur oplopen, of dat in de afgelopen vijf jaar is overkomen, kunnen met terugwerkende kracht tot 600 euro bij hun luchtvaartmaatschappij claimen. Dat meldt de Telegraaf vandaag op haar website. Het Europese Hof van Justitie bepaalde dat vorig jaar ook al, maar nu een Nederlandse rechter zich erover heeft uitgesproken geldt de regeling ook voor Nederlanders.
Deze uitspraak zal de luchtvaartmaatschappijen mogelijk miljarden euro’s kosten, net in een periode dat het met de toeristensector niet al te best gaat en vliegtickets soms tegen dumpprijzen verkocht mpeten worden. Uiteindelijk zal de rekening voor deze vergoedingen linksom of rechtsom op het bord van de passagiers terecht komen. Een toeslag van 10%, 20% of zelfs meer op elk vliegticket om claims als gevolg van vertragingen en annuleringen te kunnen betalen lijkt dan ook iets wat er snel aan zit te komen. De beste optie voor passagier en maatschappij is als het probleem bij de wortel aangepakt zou worden. Dat betekent in veel gevallen uitbreiding van de vloot en personeel om flexibeler om te kunnen gaan met het opvangen van vertragingen en materiële tegenslagen. Ook in dat geval zal de rekening aan de passagier gepresenteerd worden.
Winnaar
De enige winnaars zijn de mensen die uiteindelijk hun financiële claim ingewilligd zien worden. Op die manier krijgen ze de vlucht deels of zelfs geheel terugbetaald. Het grootste profijt hebben de bureau’s die passagiers tegen een procentuele commissie helpen bij het indienen van een claim. Omdat de maatregel geldt voor alle vluchten met minimaal 3 uur vertraging over de afgelopen vijf jaar kunnen de medewerkers van dergelijke bedrijven voorlopig overuren maken.
Meer info over de rechten van passagiers bij vertraging van hun vlucht
Recente reacties