Reisbrancheorganisatie ANVR benadrukt dat reizigers met hun klachten over de vakantie bij de Geschillencommissie Reizen terecht kunnen, in plaats van commerciële klachtbureaus.
Aantal commerciële klachtbureaus groeit
Er duiken steeds meer website op waar een betaling wordt gevraagd om reizigers te helpen met klachten over hun vakantie. De ANVR geeft aan dat de consument gewoon bij de Geschillencommissie Reizen terecht kan (mits de reisorganisatie bij de ANVR is aangesloten). Hier kun je zonder omslachtige procedures terecht als je er met de reisonderneming niet uit komt.
Onduidelijkheid
Volgens Frank Oostdam, directeur ANVR, stimuleren de commerciële klachtenbedrijven een claimcultuur om er zelf beter van te worden. De consument dient een starttarief te betalen, zonder dat hij nog exact weet welke acties er ondernomen zullen worden. Tevens weet je dan nog niet welke termijnen er gehanteerd worden en of er überhaupt wel kans van slagen is. De Geschillencommissie Reizen is hier wel transparant in.
Touroperator en klanten proberen samen tot oplossing te komen
Het aantal klachten bij Geschillencommissie Reizen is in de afgelopen jaren flink afgenomen. De ANVR stimuleert touroperators bovendien om klachten te voorkomen. Mochten er toch klachten zijn, moet men eerst proberen dit samen met de klant op te lossen. Als er dan nog problemen zijn, kan met naar de Geschillencommissie Reizen stappen.
Werkwijze Geschillencommissie Reizen
In het bedrijvenregister van de Geschillencommissie Reizen kun je zien of de reisorganisatie hier is aangesloten. Tevens kun je het uitsprakenregister raadplegen om te zien of er al eerder uitspraak is gedaan in een vergelijkbare zaak.
Mocht je vervolgens een klacht in willen dienen, dan vul je eerst het vragenformulier in en betaal je klachtengeld aan de Geschillencommissie.
- € 50,- bij een reissom tot € 500,-
- € 75,- bij een reissom van € 500,– tot € 1.500,-
- € 100,- bij een reissom vanaf € 1.500,-
Er wordt dan een reactie van de reisorganisatie gevraagd. Beide partijen worden daarna uitgenodigd voor een zitting en kunnen een mondelinge toelichting geven. Vier tot zes weken hierna volgt de uitspraak. Als je in het gelijk gesteld wordt, betaalt de reisorganisatie het betaalde klachtengeld (deels) terug.
Een reactie