Airbags die verwerkt worden in de gordel van een vliegtuigstoel, moeten vliegtuigpassagiers meer bescherming bieden. Air France-KLM en Cathay Pacific zijn al begonnen met het plaatsen van de airbags in hun toestellen. Het aantal dodelijke slachtoffers bij vliegtuigrampen, moet door deze gordels afnemen.
Strengere regelgeving
In oktober 2009 zijn in de Verenigde Staten de regels aangescherpt voor alle nieuw te bouwen vliegtuigen. De regels bepalen dat passagiers bij bewustzijn moeten blijven wanneer er een impact van zestien keer de zwaartekracht plaatsvindt. Zo kunnen reizigers in het beste geval nog op eigen kracht het vliegtuig verlaten. Dezelfde regelgeving zal eind 2010 in Europa toegepast worden. De meeste passagiersstoelen voldoen overigens al aan de 16g regelgeving zonder airbag.
80 procent
Een normale gordel in het vliegtuig kost ongeveer 25 dollar. De gordels met airbag 1200 dollar. De toegevoegde waarde aan deze speciale gordels, is volgens fabrikant AmSafe dat de airbag ook het hoofd beschermt. Volgens onderzoek kunnen passagiers hierdoor ruim tachtig procent van de vliegtuigongelukken overleven. De fabrikant voorspelt dat de stoelen met airbag in 2020 de norm zullen worden.
Recente reacties