Uit een persbericht van hotels.com blijkt dat hotelgasten liever niet betalen voor een internetverbinding in hun kamer. Van de mensen die meegedaan hebben bleek niemand bereid meer dan 10 euro per nacht te betalen voor een internetverbinding. Maar liefst twee derde van de ondervraagden vinden dat wi-fi helemaal gratis zou moeten zijn. Dit is overigens een trend die je vooral bij kleinschalige hotel wel steeds meer ziet. Door gratis internet aan te bieden hopen de kleinere hotels gasten weg te lokken bij de grote ketens die vaak aanzienlijke bedragen vragen voor een draadloze internetverbinding. Dure ketens zoals Hilton en Hyatt vragen soms aanzienlijke bedragen om te kunnen internetten. Ze mikken dan ook vooral op de zakelijke markt waarvoor internet inmiddels een eerste levensbehoefte is.
Het persbericht van hotels.com:
De helft van de hotelgasten betaalt na een overnachting naast het kamertarief ook nog voor een extra service of dienst. Dat blijkt uit onderzoek* van boekingssite Hotels.com. Extra kosten worden het meest in rekening gebracht voor het gebruik van minibars, parkings, ontbijt en Wi-Fi. Tweederde van de respondenten is van mening dat Wi-Fi kosteloos aanwezig zou moeten zijn op hotelkamers, de helft betaalt met tegenzin voor een parkeerplaats. Voor overige diensten zijn hotelgasten doorgaans wel bereid te betalen.
Veel hotelgasten beschouwen de aanwezigheid van gratis internet kennelijk als een vanzelfsprekendheid. Eén op de vijf ondervraagde reizigers geeft aan maximaal 10 euro te willen betalen voor het gebruik van Wi-Fi tijdens een overnachting. Geen enkele respondent bleek bereid meer dan 10 euro te betalen. Veel hotelgasten geven aan liever gebruik te maken van gratis internet in de lobby van een hotel, dan van betaald internet op de kamer.
Minibar
Het gebruik van minibars op hotelkamers wordt in mindere mate als een vanzelfsprekende gratis service gezien. Hoewel 72% de kosten voor het gebruik van minibars te hoog vindt, is slechts 10% van mening dat er voor minibars geen extra kosten zouden moeten worden gerekend. Drie van de vijf ondervraagde reizigers zegt de minibar normaal gesproken dan ook niet te gebruiken, en drankjes en snacks buiten het hotel te kopen om ze vervolgens op de kamer te consumeren. Water en frisdrank blijken de meest gebruikte producten uit minibars.
Massage
De respondenten konden aangeven welke items zij bij aankomst op een hotelkamer het liefst kosteloos zouden aantreffen. Boeken en magazines werden veruit het meest genoemd (75%), gevolgd door een gezonde snack (51%). Ook massage-olie en condooms worden gewaardeerd, deze items zijn bijvoorbeeld meer gewenst dan een pyjama of warme kruik.
* Het onderzoek werd uitgevoerd onder 300 respondenten afkomstig uit Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
Recente reacties