Het merendeel van de werknemers is na de zomervakantie niet tevreden over hun baan. Hoewel de zomervakantie een periode van ontspanning moet zijn om daarna weer met frisse zin aan de slag te gaan, neemt de tevredenheid over het werk juist af. Dit blijk uit het jaarlijkse zomeronderzoek van de Arbo Unie.
Matige score voor werkgever
Wanneer er gekeken wordt naar de aantrekkelijkheid en waardering van de organisatie daalt de score na de zomervakantie van een 6,1 naar een 5,8. De betrokkenheid van de werknemers bij het bedrijf is na de zomervakantie lager en werknemers oriënteren zich op dit moment dan ook vaak op een andere baan.
Leidinggevenden meer betrokken bij bedrijf
Hoewel werknemers zich na de vakantieperiode minder betrokken voelen, neemt de betrokkenheid bij leidinggevenden juist toe na een vakantie. Ook tijdens de vakantie blijft een leidinggevende betrokken bij het bedrijf. Zeventig procent van de leidinggevenden is ook tijdens het verblijf in het buitenland nog mobiel of per e-mail bereikbaar voor het werk. Na een vakantie wil een leidinggevende er graag weer vol tegenaan, maar de werknemers zien dit vaak anders in.
Loopbaangesprek na de vakantie
Een vakantie is dé periode om alle zaken eens goed op een rijtje te zetten en dan ook een goed moment voor reflectie van de werknemer. Voor werkgevers is het daarom verstandig om juist na de vakantie het gesprek aan te gaan met de werknemer door middel van een loopbaangesprek. Met name door de uiteenlopende denkwijze van een leidinggevende en een werknemer na de vakantie, is voor beide partijen het juiste moment om eens om de tafel te gaan zitten.
Het jaarlijkse zomeronderzoek van de onderzoek Arbo Unie werd uitgevoerd onder 1500 mensen tussen de 30 en 65 jaar.
Recente reacties