Naar aanleiding van het stranden van een vliegtuig van Corendon Airlines op Schiphol afgelopen zaterdag, vraagt de luchtvaartmaatschappij Schiphol om opheldering. Volgens de Turkse vliegmaatschappij was de aangewezen landingsbaan (de Oostbaan) onverantwoord om te landen tijdens het regenachtige weer die avond.
Toestel van de landingsbaan door aquaplaning
Tijdens de landing kreeg de Boeing 737 te maken met aquaplaning. Dit houdt in dat er een dunne waterfilm ontstaat tussen de wielen van het vliegtuig en de landingsbaan. Het toestel werd hierdoor onbestuurbaar en belandde met de wielen in de modder.
In het vliegtuig bevonden zich 166 passagiers en zes bemanningsleden toen het zijn koers verloor. Gelukkig raakten geen van hen gewond.
Opvang gedupeerde passagiers dramatisch
De passagiers aan boord van het vliegtuig waren niet te spreken over de opvang na het incident. Eén van de passagiers noemde de opvang ‘dramatisch’. Hij vertelde dat er een stroeve communicatie verliep tussen de luchthaven Schiphol en vliegmaatschappij Corendon Airlines. De passagiers werden hierdoor erg ongeduldig.
Geen hulp voor geschrokken passagiers
Hoewel er niemand bij het incident gewond raakte, is het niet vanzelfsprekend dat de passagiers niet worden opgevangen bij aankomst. De reizigers waren erg geschrokken, maar konden niet op opvang rekenen. Er liepen mensen verloren en geschrokken rond, maar niemand kon ze hierbij helpen. Zelfs een kopje koffie kon er niet vanaf.
Officiële klacht voor Schiphol en Corendon
Eén van de passagiers die zich in het toestel bevond was Werner van de Wouw. Hij is duidelijk niet te spreken over de opvang na het ontsporen van het vliegtuig en wil een officiële klacht indienen bij zowel luchtvaartmaatschappij Corendon als de luchthaven Schiphol.
Omdat het een klein incident betrof is volgens Schiphol de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij om de passagiers op te vangen. De Inspectie Verkeer en Waterstaat en de Onderzoeksraad voor Veiligheid hebben inmiddels een onderzoek ingesteld.
Recente reacties