Schiphol en de KLM hebben ruzie over de toekomst van de luchthaven. KLM-baas Hartman is boos op Schiphol vanwege de nieuwe tariefvoorstellen. Wat KLMvooral dwars zit, is dat Schiphol de tarieven voor transferpassagiers van KLM wil verhogen en tegelijkertijd prijsvechters als easyJet lokt.
Redenen conflict
De basis waarop de luchthaven is gebouwd, dreigt zo binnen korte tijd te verdwijnen. En dat zal grote gevolgen hebben voor de werkgelegenheid in Nederland zegt KLM topman Hartman in een interview met de Telegraaf.
Toekomst Schiphol
KLM is de grootste klant van Schiphol. ”Het transferverkeer is de motor van het KLM-netwerk en daarmee de motor van de mainport. Wie dat niet beseft en met zulke plannen onderuit haalt, zal zich zelf lelijk in de voet schieten. We dachten dat we het ergste wel gehad hadden. We hebben ons keihard door alle tegenslagen geknokt. En dan blijkt ineens dat je eigen thuishaven je in de steek dreigt te laten,” stelt Hartman.
De luchthaven, die inhoudelijk niets wou zeggen op het artikel, zei wel het volgende. “Het beeld dat Schiphol bepaalde luchtvaartmaatschappijen bevoordeelt ten opzichte van andere klopt niet. Op Schiphol gelden voor alle luchtvaartmaatschappijen dezelfde voorwaarden onder dezelfde condities. Daarom zal er in het nieuwe tariefvoorstel ook niets veranderden. De prijzen van Schiphol zijn gebonden aan strenge regels, waar de Nederlandse Mededingingsautoriteit toezicht op houdt”, zo reageerde Nijhuis.
Nieuwe Tariefvoorstellen
Op 15 september zijn de gesprekken met de luchtvaartmaatschappijen voor de nieuwe tariefsvoorstellen begonnen. De tariefwijzigingen gaan gelden per 1 april 2011. De maatschappijen hebben vanaf 15 September vier weken om in te gaan op de voorstellen. Op 1 november maakt Schiphol de uiteindelijke tarieven bekend. Bezoek hier de website van de KLM
2 reacties
SleepJohn
12 oktober 2010 om 09:45Wim Kalsteren
15 oktober 2010 om 09:34