Vlucht geannuleerd? Hoe te handelen

Vliegen 25 dec 2010
Vlucht geannuleerd? Hoe te handelen

Een geannuleerde vlucht is wel het laatste wat je kunt gebruiken of waar je aan denkt, als je op vakantie gaat. Toch komt een vlucht die gecanceld wordt regelmatig voor. Veel reizigers denken met een annuleringsverzekering recht te hebben op compensatie bij een vervallen vlucht. Dit blijkt niet zo te zijn. In dit artikel informatie over hoe te handelen bij een vlucht die geannuleerd is.

Klacht en verzoek tot compensatie indienen

Vliegmaatschappijen zijn contractueel verplicht je van vertrekbestemming naar eindbestemming te brengen. Indien jouw vlucht wordt geannuleerd, is het verstandig om alle relevantie informatie van de vlucht te noteren. Bewaar tickets, boardingspassen en reisdocumentatie. Vraag om een geschreven verklaring van de annulering bij de vliegmaatschappij.

Wanneer je alle bewijsstukken verzameld hebt, dien je jouw klacht en verzoek tot compensatie in bij de luchtvaartmaatschappij. Voorbeeldbrieven en klachtenformulieren zijn beschikbaar op Rechtenvanvliegtuigpassagiers en Consuwijzer.

Waar heb je recht op bij een geannuleerde vlucht?

Indien je vlucht is geannuleerd heb je meestal recht op een vergoeding en het retour krijgen van de aankoopprijs van het vliegticket. Er bestaan een aantal uitzonderingen op deze regel, die als laatste in dit artikel worden behandeld.

  • Wordt je aansluitende vlucht geannuleerd en is het onmogelijk om verder te reizen, dan is de vliegmaatschappij verplicht om een gratis vlucht terug aan te bieden naar de luchthaven van waar je vertrokken bent.
  • Bij een geannuleerde vlucht door overmacht zoals een natuurramp dient de vliegmaatschappij alleen de ticketprijs terug te betalen.
  • Bij omboeking van je vlucht heb je recht op een vergoeding. Van omboeking is sprake wanneer de luchtvaartmaatschappij het vluchtnummer heeft veranderd of wanneer de route inclusief het vluchtnummer veranderd is. Dit leidt vaak tot vertraging.

Geadviseerd word om geen vouchers aan te nemen. Deze zijn lastig in te wisselen, op persoonlijke titel gegeven en hebben vaak een geldigheidsdatum. Bij aanname van vouchers vervalt tevens je recht op verdere vergoeding.

Waar heb je recht op bij een vertraagde vlucht?

Je hebt recht op eten en drinken, twee gratis telefoongesprekken, faxberichten of e-mails,  wanneer je vlucht een vertraging heeft van:

  • Twee uur of meer voor vluchten van 1500 kilometer of minder.
  • Drie uur of meer voor alle vluchten binnen de EU van meer dan 1500 kilometer.
  • Vier uur of meer voor alle vluchten buiten de EU van meer dan 3500 km.

Bij vertraging van één of meer dagen is de vliegmaatschappij verplicht om voor een hotel te zorgen, inclusief vervoer van en naar het hotel.

Bij een vertraging van vijf uur of meer moet de luchtvaartmaatschappij ook het ticket terugbetalen, als je besluit de vertraagde vlucht niet te nemen.

Heeft je vlucht vertraging en ben je ten minste halverwege je reis? Besluit je om niet verder te reizen? Dan moet de vliegmaatschappij je een vlucht terug aanbieden, naar de luchthaven van vertrek.

Hoogte compensatie

Het bedrag dat gecompenseerd wordt, hangt af van de afstand van de oorspronkelijke vlucht en het verschil in aankomsttijd van de vervangende vlucht. Onderstaande bedragen gelden bij een annulering. Om je vergoeding te berekenen kun je Claim calculator van Euclaim gebruiken.

  • € 125,- voor vluchten van minder dan 1.500 kilometer en een afwijking van de geplande aankomsttijd van minder dan 2 uur.
  • € 250,- voor vluchten van minder dan 1.500 kilometer en een afwijking van de geplande aankomsttijd van meer dan 2 uur.
  • € 200,- voor vluchten van meer dan 1.500 kilometer binnen de E.U. en alle overige vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer met een afwijking van de geplande aankomsttijd van minder dan 3 uur.
  • € 400,- voor vluchten van meer dan 1.500 kilometer binnen de E.U. en alle overige vluchten van 1.500 tot 3.500 kilometer met een afwijking van de geplande aankomsttijd van meer dan 3 uur.
  • € 300,- voor vluchten van meer dan 3.500 kilometer met een afwijking van de geplande aankomsttijd van minder dan 4 uur.
  • € 600,- voor vluchten van meer dan 3.500 kilometer met een afwijking van de geplande aankomsttijd van meer dan 4 uur.

Geen compensatie

Je hebt niet altijd recht op bovenstaande bedragen, indien de vliegmaatschappij je vlucht annuleert. De volgende uitzonderingen zijn van toepassing.

  • Als de vliegmaatschappij je ruim (minimaal twee weken) van te voren informeert over de annulering van de vlucht.
  • Als de vliegmaatschappij je tussen zeven en veertien dagen bericht geeft over de annulering en een andere vlucht op dezelfde dag aanbiedt. De vlucht mag niet meer dan twee uur eerder vertrekken en vier uur later oorspronkelijke tijd aankomen.
  • Als de vliegmaatschappij je binnen zeven werkdagen voor de vlucht bericht geeft over de annulering en een andere vlucht op dezelfde dag aanbiedt. De vlucht mag niet meer dan één uur eerder vertrekken en twee uur later oorspronkelijke tijd aankomen.
← Populaire bezigheden op luchthavens Schiphol breidt bekendste lounge uit voor passagiers →

Dit artikel is geschreven door

Eva de Ridder
Eva de Ridder

Eva de Ridder is een reiziger in hart en nieren. Al sinds haar zeventiende heeft ze de hele wereld over gezworven. De bedoeling was om na het afronden van haar VWO-opleiding een jaar te gebruiken om rond te reizen. Uiteindelijk heeft ze in drie jaar tijd meer dan vijftig landen bezocht om uiteindelijk zich te gaan nestelen in Nederland. Eva werkt part-time bij Klimaatinfo.nl en schrijft voor verschillende blogs en reissites. Nog steeds reist Eva minstens enkele maanden per jaar.

2 reacties

  1. Henk
    25 november 2010 om 11:31

    Wat ik altijd hoor is dat vliegmaatschappijen toch niet uitkeren, wat je ook voor klachtbrieven stuurt of wat je ook probeert. Wat goed is, is dat de vergoedingen allemaal wel zwart op wit staan.


  2. Zombie
    25 november 2010 om 16:24

    Er zijn bedrijven die voor jou een gerechtelijke procedure kunnen opstarten. Het gedrag van luchtvaartmaatschappijen is schandalig. Aanpakken die gasten!


Laat een reactie achter

Protected by WP Anti Spam