Air Berlin in beroep tegen vliegbelasting

Air Berlin in beroep tegen vliegbelasting

Vliegmaatschappij Air Berlin stapt naar de rechter om de geplande vliegbelasting aan te vechten. De Duitse overheid is van plan deze belasting vanaf 1 januari 2011 in te voeren. Volgens gerenommeerd advocaat Ulrich Steppler is de belasting in strijd met de Duitse grondwet en de Europese regelgeving inzake staatssteun. Andere vliegmaatschappijen hadden reeds dezelfde intentie, aldus Steppler.

Vliegbelasting onwettig 

Ulrich Steppler, medehoofd van de transport-, luchtvaart- en logistieke afdeling van advocatenkantoor Arnecke Siebold dat in Frankfurt gevestigd is, zegt: ”Het aanvechten van de vliegbelasting heeft grote kans van slagen. De vluchtbelasting is onder andere in strijd met het verdrag van Chicago. Verder zijn er meerdere argumenten te noemen, waarom de belasting onwettig is.

”De door de Duitse autoriteiten begin september aangekondigde vliegbelasting zal passagiers € 8,- voor korte vluchten binnen Europa kosten, € 25,- voor middenafstandvluchten en € 45,- voor langeafstandsvluchten. Vliegmaatschappijen zijn inmiddels begonnen met het heffen van de vliegbelasting op boekingen van vluchten, die op of na 1 Januari 2011 plaatsvinden. De reeds ontvangen belasting is nog niet betaald aan de Duitse overheid.

Belastingdienst en rechtbank

De bezwaren zullen in februari als eerste naar de Duitse belastingdienst worden gestuurd, die de belasting probeert te innen. Hierna zal een lokale rechtbank het beroep gaan behandelen, waarna het waarschijnlijk zal worden doorverwezen naar de nationale Duitse rechtbank.

Argumenten vliegbelasting onwettig

“Eén van de belangrijkste argumenten tegen de belasting is dat het parlement niet bevoegd is dit plan in te voeren. Alleen individuele regio’s hebben het recht heffingen in te voeren. Een ander argument is dat privévliegtuigen en vrachtvluchten zijn vrijgesteld van de vliegbelasting. Dat kan worden beschouwd als staatssteun, derhalve in strijd met de Europese wetgeving”, aldus Steppler.

“Omdat de belasting alleen geldt voor vluchten vanaf Duitse luchthavens, en niet voor vluchten er naar toe, is het ook in strijd met een artikel van het verdrag van Chicago. Dit artikel gaat over het verbieden van vertrekbelastingen”, volgens Steppler.

Reactie Air Berlin

Een woordvoerster van Air Berlin bevestigt de plannen om beroep in te stellen.”We denken dat er materiële en formele problemen door de vliegbelasting komen. Daarom zullen we juridische stappen ondernemen. Air Berlin rekende vorige maand uit, dat de belasting de vliegmaatschappij 160 tot 170 miljoen euro per jaar zal gaan kosten. Daarnaast zou er 5% minder passagiers gaan vliegen in de zomer.

← Cruisemaatschappijen verwachten sterke groei in 2011 Aanvallen haai Egypte mogelijk door hersenbeschadiging →

Dit artikel is geschreven door

Eva de Ridder
Eva de Ridder

Eva de Ridder is een reiziger in hart en nieren. Al sinds haar zeventiende heeft ze de hele wereld over gezworven. De bedoeling was om na het afronden van haar VWO-opleiding een jaar te gebruiken om rond te reizen. Uiteindelijk heeft ze in drie jaar tijd meer dan vijftig landen bezocht om uiteindelijk zich te gaan nestelen in Nederland. Eva werkt part-time bij Klimaatinfo.nl en schrijft voor verschillende blogs en reissites. Nog steeds reist Eva minstens enkele maanden per jaar.

2 reacties

  1. Hendri
    15 december 2010 om 09:00

    Prachtig, eerst vliegbelasting in Nederland, dan weer niet, omdat het ongunstig was. Nu gaan de duitsers het doen, en natuurlijk over een tijdje weer afschaffen. Kan je zien wat een domme figuren in de regering zitten.


  2. Johan
    15 december 2010 om 11:00

    Ben benieuwd of ze dit gaat lukken, de overheid heeft hier wel een trucje voor, ondanks alle argumenten die in dit artikel worden opgesomd. Als het aan mij ligt verdwijnt die vliegtax per direct. Niemand heeft er iets aan. Zelfs de overheid niet met al dat extra werk.


Laat een reactie achter

Protected by WP Anti Spam