Vliegmaatschappij Air Berlin stapt naar de rechter om de geplande vliegbelasting aan te vechten. De Duitse overheid is van plan deze belasting vanaf 1 januari 2011 in te voeren. Volgens gerenommeerd advocaat Ulrich Steppler is de belasting in strijd met de Duitse grondwet en de Europese regelgeving inzake staatssteun. Andere vliegmaatschappijen hadden reeds dezelfde intentie, aldus Steppler.
Vliegbelasting onwettig
Ulrich Steppler, medehoofd van de transport-, luchtvaart- en logistieke afdeling van advocatenkantoor Arnecke Siebold dat in Frankfurt gevestigd is, zegt: ”Het aanvechten van de vliegbelasting heeft grote kans van slagen. De vluchtbelasting is onder andere in strijd met het verdrag van Chicago. Verder zijn er meerdere argumenten te noemen, waarom de belasting onwettig is.
”De door de Duitse autoriteiten begin september aangekondigde vliegbelasting zal passagiers € 8,- voor korte vluchten binnen Europa kosten, € 25,- voor middenafstandvluchten en € 45,- voor langeafstandsvluchten. Vliegmaatschappijen zijn inmiddels begonnen met het heffen van de vliegbelasting op boekingen van vluchten, die op of na 1 Januari 2011 plaatsvinden. De reeds ontvangen belasting is nog niet betaald aan de Duitse overheid.
Belastingdienst en rechtbank
De bezwaren zullen in februari als eerste naar de Duitse belastingdienst worden gestuurd, die de belasting probeert te innen. Hierna zal een lokale rechtbank het beroep gaan behandelen, waarna het waarschijnlijk zal worden doorverwezen naar de nationale Duitse rechtbank.
Argumenten vliegbelasting onwettig
“Eén van de belangrijkste argumenten tegen de belasting is dat het parlement niet bevoegd is dit plan in te voeren. Alleen individuele regio’s hebben het recht heffingen in te voeren. Een ander argument is dat privévliegtuigen en vrachtvluchten zijn vrijgesteld van de vliegbelasting. Dat kan worden beschouwd als staatssteun, derhalve in strijd met de Europese wetgeving”, aldus Steppler.
“Omdat de belasting alleen geldt voor vluchten vanaf Duitse luchthavens, en niet voor vluchten er naar toe, is het ook in strijd met een artikel van het verdrag van Chicago. Dit artikel gaat over het verbieden van vertrekbelastingen”, volgens Steppler.
Reactie Air Berlin
Een woordvoerster van Air Berlin bevestigt de plannen om beroep in te stellen.”We denken dat er materiële en formele problemen door de vliegbelasting komen. Daarom zullen we juridische stappen ondernemen. Air Berlin rekende vorige maand uit, dat de belasting de vliegmaatschappij 160 tot 170 miljoen euro per jaar zal gaan kosten. Daarnaast zou er 5% minder passagiers gaan vliegen in de zomer.
2 reacties
Hendri
15 december 2010 om 09:00Johan
15 december 2010 om 11:00