KLM hanteert voor Europese begrippen een vrij ruime bagagevrijstelling van 1 stuk van 23 kilogram per persoon (economy class tickets). Bij concurrenten ligt de grens steeds vaker bij twintig kilo of moet je zelfs betalen om ruimbagage mee te nemen. Waar je bij KLM wel rekening mee moet houden dat als een bagagestuk meer dan 23 kilo weegt, je ineens flink bij moet betalen. Het bijbetalen gaat bij KLM niet per kilo, zoals bij Transavia, maar is gebaseerd op een vast tarief per traject. Zo hadden wij onlangs in Dubai twee koffers bij om in te checken, die ieder ongeveer 25 kilogram wogen. Of we eventjes twee keer honderd euro bij wilden betalen. Het feit dat we slechts vijftig kilo bij ons hadden met vier personen deed er niet toe, want het gaat kennelijk om de grens per koffer waar het om gaat. Wij hebben er voor gekozen om ter plaatse vier kilo uit de koffers te halen en in plastic tasjes als extra handbagage mee te nemen in plaats van tweehonderd euro te betalen voor wat vuil wasgoed. Lekker handig als je met twee jonge kinderen reist om met nog wat extra handbagage te reizen, maar als KLM het zo wil hebben dan kunnen ze het zo krijgen. Het duidt wel aan hoe streng de luchtvaartmaatschappijen tegenwoordig zijn als het neerkomt op het meenemen van bagage. Overgewicht lijkt de nieuwe melkkoe van KLM en andere vervoerders in tijden dat de prijzen van vliegtickets nog steeds onder druk staan.
Recente reacties