Je kent het wel. Je ziet een vliegticket voor een bodemprijs maar onder aan de streep ben je veel duurder uit. Een grote ergernis voor consumenten. En dat niet alleen het is ook nog eens onwettig.
Gelukkig is dit nu verleden tijd. De Consumentenautoriteit is sinds 1 juni jl. bevoegd om toezicht te houden op de naleving van de regels rondom de prijzen van losse vliegtickets. Maar dat is niet alles ze mogen ook flinke boetes uitdelen. Overtreders kunnen een boete van maximaal 76.000 euro per overtreding krijgen opgelegd.
Prijs inclusief alles kosten
De regel voor de aanbieders van vliegtickets (luchtvaartmaatschappijen, reisbureaus en tussenpersonen) zijn duidelijk. De definitieve prijs moet worden vermeld inclusief alle bijkomende kosten, zoals heffingen en toeslagen, die standaard worden berekend. Daarnaast is men verplicht om:
- alle elementen waaruit de prijs is opgebouwd te specificeren;
- alle voorwaarden die van toepassing zijn te vermelden;
- de e consument via ‘opt in’ te laten kiezen voor extra diensten, zoals een annuleringsverzekering of het betalen via creditcard (geen vooraf aangevinkte hokjes).
Consumentenbescherming
De consument is hiermee beter beschermd doordat aanbieders van vliegtickets transparanter moeten zijn over de kosten. Om consumenten te informeren over hun rechten heeft de Consumentenautoriteit extra informatie geplaatst op de website ConsuWijzer.
Al eerder heeft de Consumentenautoriteit een inventarisatie gedaan naar de problemen die er spelen. Hieruit kwam naar voren dat de regels niet voldoende worden nageleefd. De meest voorkomende problemen waren de vooraf aangevinkte opties en onvoldoende specificatie van de prijs.
De Consumentenautoriteit roept consumenten op om klachten te melden op de website: ConsuWijzer.nl
Recente reacties