Het was een moeilijk jaar voor de reisbranche en 2010 wordt minstens zo moeilijk. De consument zal hiervan profiteren, want de verwachting is dat reizen 10 tot 20 procent goedkoper worden. Deze voorspelling is afkomstig van Steven van der Heijden, bestuursvoorzitter van TUI Nederland.
In 2009 hebben Nederlanders 7 procent minder vakanties geboekt, bovendien zijn de vakantie er anders uit gaan zien. “Goedkoper, vaker met de auto in plaats van met het vliegtuig en minder luxe.” Daardoor zijn de omzetten in de reisbranche met 15 procent gedaald. Het is nog maar de vraag of de omzetten de komende jaren op peil kunnen worden gehouden.
Reizen worden goedkoper
Het vervelende nieuws voor de reisbranche, levert voor de consumenten weer voordelen op. De prijzen gaan namelijk omlaag. Van der Heijden: “De prijzen waar je nu de markt mee opgaat voor reizen binnen Europa liggen zo’n 10 tot 15 procent lager. Voor verre bestemmingen zelfs 15 tot 20 procent.” Deels heeft dit te maken met de lagere inkoopprijzen, maar ook de relatief goedkope dollar speelt hierin een rol. “De kosten van luchtvaartmaatschappijen worden in dollars berekend en de hotels op verre bestemmingen rekenen ook in dollars.”
Markt wordt kleiner
Het aantal werklozen zal de komende tijd oplopen, waardoor de markt kleiner zal worden. “Het spel wordt nu om te zien wie er het beste aan de achterkant kan besparen wat je aan de voorkant moet weggeven. TUI heeft dit jaar zijn marges op peil weten te houden door fikse kortingen te bedingen bij hoteliers en vliegmaatschappijen. Als de klant het niet wil betalen moet je bezuinigen op je inkoop.”
60 procent boekt pas drie weken voor vertrek
Volgens de bestuursvoorzitter van TUI zullen mensen dit jaar hun vakanties net zo laat, of zelfs nog later, boeken dan afgelopen jaar. De tendens dat mensen later boeken is volgens hem geen crisisverschijnsel, maar de crisis heeft het wel versterkt.
“Wij kenden vroeger de luxe dat in januari al 60 procent van de zomerboekingen binnen waren. Ik vind het logisch dat dit is veranderd, dat maakt het spelletje lastiger maar ook leuker, zeker als je je eigen luchtvaartmaatschappij hebt.”
60 procent boekt nu pas drie weken voor vertrek. De prijs van een reis is tegenwoordig ook erg veranderlijk.
“Vroeger keek je een paar weken van tevoren hoe een reis liep en stelde je de prijs eventueel bij. Nu sleutel je maanden ervoor al aan de prijs, je moet het ook niet te goedkoop maken.”
TUI heeft ‘whizzkids’ achter de knoppen zitten om op allerlei momenten aanpassingen te kunnen doen. Zij voeren gegevens in en daar rollen dan weer gegevens uit.”
Reizen verkopen wordt steeds meer psychologie
Eind mei is een belangrijk moment in de reiswereld. “Dan wordt het vakantiegeld uitbetaald, dan moet je de klant verleiden. Of als het in de vakantie vijf dagen op rij slecht weer is, dan willen mensen weg. Maar je moet ook aanhaken bij positieve berichten zoals dat de werkloosheid zal meevallen”, aldus Van der Heijden.
“Reizen verkopen is steeds meer psychologie. Als het Nederlands elftal uitgeschakeld wordt bij een toernooi, wordt hier de boel massaal opgeschaald en dan lopen de prijzen het hardst op.”
Een reactie
Winterzon
23 december 2009 om 22:19