Het aantal mensen dat een stedentrip helemaal zelf samenstelt blijft groeien. De tijd dat mensen naar het reisbureau gingen om een stedentrip te boeken ligt inmiddels al grotendeels achter ons. Vroeger was je afhankelijk van stedentripaanbod van reisorganisaties, waarbij een vertrek binnen enkele dagen altijd gepaard ging met een reservering onder voorbehoud van akkoord. Ook was het aanbod van hotels dat je kon boeken zeer beperkt en kreeg je geen feedback van anderen over hoe zij het hotel vonden.
Tegenwoordig ga je zelf het internet op, zie je zo wat vliegtickets kosten, kun je kiezen uit tientallen tot honderden hotels en kun je tot in den treure lezen wat anderen van de accommodatie vonden. Vliegmaatschappijen en hotelboekingssites sturen hun last minute aanbiedingen rechtstreeks naar de consumenten. Die kunnen zelfs tot enkele uren voor vertrek nog een stedentrip zelf samenstelen, boeken, betalen en alle vouchers en tickets zelf uitprinten of op hun smartphone opslaan.
Niet voor niets dat het reisbureau steeds vaker over geslagen wordt en dat ook de traditionele reisorganisaties op internet niet direct de voorkeur hebben. Zelfs hotelboekingssites hebben steeds zwaarder wordende concurrentie. Een groter wordende groep reizigers weet inmiddels de weg te vinden naar privé-appartementen die via sites als airbnb en wimdu aangeboden worden. Ruimte en een persoonlijke inrichting in plaats van een onpersoonlijk hok in een hotelketen. Dat is een trend die steeds verder doorzet.
Ik denk dat over pakweg tien jaar het aantal pakketreizen naar steden een dieptepunt bereikt dat rond de tien procent van alle stedenreizen ligt. Er blijft altijd een groep mensen die de voorkeur geeft aan voorgekauwde stedentrips. Het gros weet de weg naar een leuke stedenvakantie echter al lang zelf te vinden. Een trend die onomkeerbaar is.
Recente reacties