Positief nieuws vandaag over de reisbranche: het aantal vakanties dat Nederlanders dit jaar verwachten te gaan vieren daalt in 2015 niet. Dat blijkt uit een onderzoek dat NBTC-NIP Research gehouden heeft naar de vakantie-intentie van Nederlanders voor 2015. Na een trend van een aantal jaren waarin het aantal vakanties daalde is dit positief nieuws. Of de totale uitgave aan vakanties niet meer daalt is niet bekend. Het onderzoek lijkt zicht vooral te richten op het aantal keren dat men op vakantie gaat. In het persbericht dat we ontvingen wordt niet specifiek ingegaan op het budget dat daarmee gemoeid is.
Feit is dat er sinds het uitbreken van de crisis wel een duidelijke trend zichtbaar is van iets kortere vakanties en minder geld uitgeven per vakantie. De gemiddelde Nederlandse toerist gaat bewuster om met vakantiebudgetten en probeert het maximale te krijgen voor zo weinig mogelijk geld. Opvallend is dat de crisis amper invloed heeft gehad op het aantal vakanties en verblijfsnachten. NBTC-NIPO Research meldt “De totale daling van het aantal vakanties sinds de start van de crisis eind 2008 bedroeg twee procent; in verblijfsnachten uitgedrukt min vijf procent.”. Hiermee is de reisbranche één van de weinige branches die geen enorme klappen te verwerken heeft gehad, als je dit vergelijkt met andere branches.
Hieronder het volledige persbericht dat NBTC-NIPO Research vandaag verstuurde:
Daling aantal vakanties zet niet door in 2015
NBTC-NIPO Research verwacht dat Nederlanders in 2015 evenveel vakanties gaan ondernemen als in 2014. Daarmee komt een eind aan de lichte dalingen van de afgelopen twee jaar. Echt herstel van de vakantiemarkt zal echter nog wat langer op zich laten wachten. Dit baseert NBTC-NIPO Research onder meer op grootschalig onderzoek naar de vakantie-intentie van de Nederlander voor 2015. Tijdens de Vakdag van de Vakantiebeurs op 13 januari worden de resultaten nader toegelicht.
Economisch herstel leidt niet direct tot meer vakanties
Uit het onderzoek blijkt dat ruim 70% van de Nederlanders dit jaar op vakantie wil gaan. Vergeleken met vorig jaar betekent dat een daling van zo’n 1,5 procentpunt. Van de Nederlanders die op vakantie willen, geeft het overgrote deel (ruim 60%) aan even vaak als vorig jaar te willen gaan. De groep die vaker wil gaan is echter voor het eerst sinds jaren weer groter dan de groep die minder vaak wil gaan.
Het verbeterde consumentenvertrouwen en de (licht) aantrekkende economie vertalen zich daarmee niet direct in meer vakanties. Een van de verklaringen voor het achterblijven van groei is dat de consument de afgelopen jaren stevig heeft bezuinigd op grote aankopen, zoals de aanschaf van huizen, auto’s, keukens. De kans lijkt reëel dat de consument nu voorrang geeft aan deze bestedingscategorieën (inhaalvraag) en dat gaat ten koste van het budget voor vakanties. De vakantiemarkt reageert daarmee, zo verwacht NBTC-NIPO, vertraagd op de veranderende economische ontwikkelingen (laat-cyclisch). Voor 2015 verwacht NBTC-NIPO een stabilisatie van zowel het aantal ondernomen vakanties als van de vakantiebestedingen.
Vakantiemarkt slechts licht gekrompen sinds crisis
De economische crisis van de afgelopen jaren heeft slechts beperkte invloed gehad op het vakantiegedrag van de Nederlanders. In de beginjaren van de crisis stabiliseerde het aantal vakanties. Vakantiegangers bezuinigden door korter en minder ver te gaan en door wat minder uit te geven, maar bleven op vakantie gaan. Dalingen in de dubbele cijfers, die in andere sectoren voorkwamen, bleef de vakantiemarkt bespaart. Pas de laatste twee jaar – na enkele jaren van continue koopkrachtdaling – was er sprake van een lichte krimp van het aantal vakanties. De totale daling van het aantal vakanties sinds de start van de crisis eind 2008 bedroeg twee procent; in verblijfsnachten uitgedrukt min vijf procent. Deze relatief beperkte daling laat het grote belang zien dat Nederlanders hechten aan vakanties. Ook in economisch mindere tijden blijven we op vakantie gaan.
Recente reacties