Stel je eens voor dat je een actie verzint waarbij je extra vliegtickets wil gaan verkopen en daar gratis aandacht voor wil hebben. Natuurlijk heb je je eigen nieuwsbriefabonnees al en je database van frequent flyers. Maar je wilt meer publiek bereiken en daar zo weinig mogelijk voor betalen. Hoe doe je dat?
Bij KLM weten ze hoe je dat regelt. Je geeft gewoon wat gratis vliegtickets weg naar bestemmingen die wat in een dalletje zitten zoals Dubai, New York en Curaçao. Vervolgens stuur je wie je maar kent de “primeur” dat je gratis tickets weggeeft en gegarandeerd dat het door kranten en blogs overgenomen wordt.
Natuurlijk werkt het
Als er iets gratis weggegeven lijkt te worden dan staan Nederlanders vooraan in de rij. Op internet krijgt KLM de publiciteit waarop ze gehoopt hebben:
Telegraaf: “KLM geeft tickets weg”
Vakantie Paginablog: “gratis tickets bij KLM”
Blog.nl: “KLM gaat voor het eerst gratis tickets weggeven”
Ongetwijfeld zullen er zo nog wel een aantal volgen. De bezoekersaantallen bewijzen dat het werkt.
Gratis publiciteit
De publiciteit kost KLM vrijwel niets. De tickets die weggegeven worden is op routes waar de bezettingsgraad waarschijnlijk door de crisis niet meer optimaal is en er dus feitelijk lege stoelen weggegeven worden. Slim van de jongens van de blauwe vogels.
Een reactie
Vliegticketcentrum
6 januari 2010 om 10:52