Uit een onderzoek van online marketing platform SEMrush blijkt dat Tenerife de meest gezochte bestemming is op Google tussen november 2018 en februari 2019. Gemiddeld werd er in deze periode bijna 55.000 keer per maand gezocht naar de term Tenerife. Op een tweede plek komt Gran Canaria met gemiddeld ruim 51.000 zoekopdrachten per maand, gevolgd door Marokko met gemiddeld bijna 50.000 zoekopdrachten per maand. De resultaten laten duidelijk zien naar welke bestemmingen Nederlanders graag gaan om het winterse weer te ontvluchten.
Op zoek naar warmte
Opvallend in dit onderzoek is wel de zoektocht naar warme bestemmingen gedurende de wintermaanden. Zowel Tenerife, Gran Canaria als Marokko kenmerken zich door hun aangename klimaat in de winterperiode. In de maanden november-februari blijft de temperatuur daar vaak tussen de 15 en 20 graden. Verder liggen de drie bestemmingen niet al te ver van Nederland. De gemiddelde duur van een vlucht naar elk van de drie bestemmingen is ongeveer 4 uur. Kortom, de bestemmingen zijn een ideale combinatie van aangename temperatuur en korte reisduur.
Last minute
Als we kijken naar het moment waarop men zoekt naar bestemmingen op Google, dan blijkt dat men zich over het algemeen vrij kort, – voor men daadwerkelijk op vakantie gaat- , oriënteert op de mogelijke bestemming. Het grote aantal zoekopdrachten vond plaats in de maanden november tot en met februari. De meeste vakanties naar de bovengenoemde bestemmingen vinden plaats in dezelfde periode. Kennelijk krijgt men tijdens de koude wintermaanden de aandrang om de warmte op te zoeken en gaat dan ook in datzelfde kwartaal op vakantie naar die warme bestemming.
Onderzoek
SEMrush deed dit onderzoek van november 2018 tot en met februari 2019. Het keek daarbij naar de Nederlandse zoekvolumes per maand van de 100 populairste bestemmingen wereldwijd. Voor dit onderzoek werd alleen gekeken naar de zoekresultaten op Google.
Recente reacties