Nederlandse badplaatsen zijn het afgelopen paasweekend overspoelt met bezoekers. Dat laat ook de data van parkeeraanbieder Parkmobile, onderdeel van EasyPark Group, zien. Het zonnige weer zorgde ervoor dat dagjesmensen het strand en de boulevard verkozen boven een bezoek aan steden als Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.
In vergelijking met een weekend eerder zagen badplaatsen als Noordwijk, Veere, Zandvoort en Bergen een stijging van respectievelijk 56, 114, 35 en 30 procent.
In de grote steden nam het aantal parkeertransacties juist af. Ook in de rest van het land ziet de parkeerapp een daling. Gemiddeld van achttien procent. Marius Koerselman, Country Director Benelux van EasyPark: “Het is gebruikelijk dat tijdens de feestdagen de parkeertransacties dalen in vergelijking met gewone weekenden. Dit komt vooral doordat men op veel plekken op feestdagen niet hoeft te betalen voor parkeren.”
In de maand maart stegen de transacties juist in vergelijking met de maanden daarvoor. Dit als gevolg van de versoepeling van de Corona-maatregelen, zo bleek ook uit de parkeerbarometer van parkeerapp Parkmobile. De parkeerapp heeft met ruim 3 miljoen gebruikers in Nederland goed zicht op de laatste ontwikkelingen binnen het mobiliteitslandschap en de manieren waarop Nederlanders zich met de auto verplaatsen.
Koerselman: “Vorig jaar zaten we met Pasen vlak voor de piek van de derde golf. Met onder meer gesloten niet-essentiële winkels en horeca en een avondklok zagen we toen een beduidend lager aantal parkeertransacties.” Vergeleken met Paasweekend vorig jaar is er dan ook een landelijk gemiddelde stijging van 29 procent.
Recente reacties