Airberlin vliegt weliswaar door, maar weigert klanten terug te betalen die nog geld tegoed hebben. Verzamelde mijlen in het Topbonus-spaarprogramma zijn waardeloos geworden. Ook wordt geen garantiebedrag bij IATA geplaatst om klanten zekerheid te bieden. De ANVR vindt dit een volstrekt verkeerd signaal naar de consument. Daarnaast is de dreiging reëel dat Lufthansa grote delen van Airberlin gaat overnemen, waardoor Lufthansa wel erg groot wordt (monopolist) op de Duitse markt. Dit is slecht voor consumenten. De ANVR roept mededingingsautoriteiten op serieus onderzoek te doen naar de handelwijze van airberlin en naar de marktpositie van Lufthansa als zij grote delen overneemt.
Medio augustus werd het nieuws gepubliceerd dat airberlin in financieel onvermogen was geraakt. Maar met een overbruggingskrediet van de Duitse overheid kan Air Berlin nog een paar maanden doorvliegen, zodat een herstructurering kan worden uitgevoerd. Er kon dus gewoon weer geboekt worden. Echter, er zijn ook klanten die nog geld tegoed hebben van airberlin. Bijvoorbeeld vanwege een geannuleerde vlucht of een vluchtvertraging. Zij worden echter niet terugbetaald. Dit wekt geen enkel vertrouwen bij bestaande en toekomstige klanten.
Eerder dit jaar in mei 2017 bij de financiële problemen van Alitalia is uiteindelijk door Alitalia een garantiebedrag in depot geplaatst voor het geval het financieel toch mis gaat. Ook zijn klanten terugbetaald die daar recht op hadden. De ANVR heeft bij IATA aangedrongen om ook in het geval van airberlin een garantiebedrag te laten deponeren. Hieraan heeft airberlin nog steeds geen gehoor gegeven. Klanten die Topbonusmijlen hebben verzameld, kunnen die niet meer inwisselen.
ANVR acht dit een volkomen verkeerd signaal richting de markt. Een klant die op de langere termijn boekt, heeft niet alleen geen enkele zekerheid dat zijn vlucht wordt uitgevoerd, maar ook geen enkele zekerheid dat hij zijn geld terug kan krijgen in het geval airberlin alsnog de activiteiten moet staken.
Reizigers die een pakketreis van een (ANVR-)touroperator kopen, hebben de garantie dat hun reis door gaat of dat ze hun geld terug krijgen ook wanneer de touroperator of de door hem ingeschakelde luchtvaartmaatschappij failliet gaat. Dit is een wettelijke eis.
Echter, een dergelijke eis geldt niet bij het kopen van een losse vlucht.
Al jaren pleit de ANVR er voor dit oneerlijke speelveld aan te passen. De EU kan dit doen door ook airlines te verplichten garanties af te geven voor het geval men niet aan de verplichtingen kan voldoen. De doorstart van airberlin toont weer eens de noodzaak hiervoor aan.
Uit berichtgeving in de Duitse bladen blijkt dat er grote belangstelling is van Lufthansa voor slots, routes en vliegtuigen van Airberlin. Afhankelijk van wat wordt overgenomen, zal de dominantie van Lufthansa (en haar partners in de Lufthansagroep) in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk verder toenemen. Het gebrek aan concurrentie binnen deze markten beperkt de keuze van de klant. De ANVR roept de mededingingsautoriteiten op een gezonde marktwerking op deze markten te waarborgen.
Recente reacties