Boete van 20 miljoen euro voor illegale ticketverkoop Colosseum

Een ticketbedrijf en zes touroperators hebben van de Italiaanse antitrustautoriteit AGCM samen bijna 20 miljoen euro aan boetes gekregen vanwege illegale praktijken rond de verkoop van toegangskaartjes voor het Archeologische Park van het Colosseum in Rome.

Uit een onderzoek dat in juli 2023 werd gestart na talrijke klachten van consumenten, bleek dat het online kopen van standaardtickets voor het Colosseum vrijwel onmogelijk was. De officiële kaartverkoper, Società Cooperativa Culture (CoopCulture), die van 1997 tot 2024 verantwoordelijk was voor de ticketverkoop, kreeg een boete van 7 miljoen euro opgelegd. Volgens AGCM nam CoopCulture geen adequate maatregelen om het automatisch opkopen van kaartjes door bots tegen te gaan. Bovendien hield het bedrijf bewust een groot deel van de tickets achter voor eigen educatieve tours, waarmee aanzienlijke winsten werden behaald.

Door deze werkwijze waren standaardtickets lange tijd nauwelijks beschikbaar, waardoor consumenten werden gedwongen duurdere tickets te kopen die vaak gebundeld waren met extra diensten, zoals rondleidingen of voorrang bij de entree – diensten die zij niet altijd wilden afnemen.

Daarnaast kregen volgens de media zes touroperators – Tiqets International BV, GetYourGuide Deutschland GmbH, Walks LLC, Italy With Family S.r.l., City Wonders Limited en Musement S.p.A. – boetes voor het gebruik van geautomatiseerde systemen om grote hoeveelheden tickets op te kopen. Ook zij verkochten de kaartjes vervolgens in combinatie met aanvullende diensten tegen aanzienlijk hogere prijzen.

Het Colosseum, dat jaarlijks gemiddeld meer dan zeven miljoen bezoekers trekt, werd zo voor veel toeristen vrijwel onbereikbaar via de officiële kanalen. Volgens AGCM profiteerden de betrokken partijen bewust van de kunstmatig veroorzaakte schaarste, waardoor bezoekers nauwelijks een andere keuze hadden dan de dure bundelopties te accepteren.