Het Europese Parlement heeft besloten dat reizigers in 2011 bij het boeken van een vliegreis, een contactpersoon kunnen opgeven die gewaarschuwd kan worden in geval van nood. Op deze manier zullen naasten van de passagier, sneller gewaarschuwd worden wanneer dit nodig is.
Maatregel voor vluchten van en naar Europese Unie
Vanaf volgend jaar hebben reizigers de mogelijkheid om bij het boeken de naam, het adres en het telefoonnummer van een bekende op te geven. Deze persoon zal in geval van nood op de hoogte worden gebracht. De naam wordt doorgegeven aan de luchtvaartmaatschappij of het reisbureau. De maatregel van het Europese Parlement is van toepassing op vluchten van en naar de Europese Unie.
Gegevens vertrouwelijk
Vanzelfsprekend moet er met de verstrekte gegevens vertrouwelijk worden omgegaan. De persoonsgegevens worden enkel gebruikt bij een ongeval en mogen niet aan derden worden verstrekt en al helemaal niet voor commerciële doeleinden worden gebruikt.
Correcte passagierslijst twee uur na ongeval beschikbaar
Vliegmaatschappijen worden ook verplicht om binnen twee uur na een ongeluk een juiste passagierslijst aan te leveren. In de praktijk is gebleken dat het soms wel dagen kan duren, voordat luchtvaartmaatschappijen een correcte passagierslijst kunnen overhandigen.
Nabestaanden sneller op de hoogte
Door vooraf een contactpersoon in geval van nood op te geven en binnen twee uur een passagierslijst op te stellen, zijn nabestaanden na een vliegtuigongeval sneller op de hoogte. Hiermee wordt de periode van onzekerheid bij familieleden zo kort mogelijk gehouden.
Veiligheid van vliegverkeer bevorderen
Het Europese Parlement wil de veiligheid van het vliegverkeer bevorderen en de maatregelen vanaf 1 januari 2011 in laten gaan. Verder wordt luchtvaartmaatschappijen verplicht om een noodplan gereed te hebben. Na een ongeluk moet een luchtvaartmaatschappij tevens een lijst met gevaarlijke goederen aan boord kunnen voorleggen.
Recente reacties