In Nederland begint Dry January (Droge januari) steeds populairder te worden. De media besteden er op grote schaal aandacht aan en het aantal mensen dat in ieder geval probeert de hele maand januari alcohol te laten staan neemt ieder jaar toe. Men is er steeds meer van doordrongen dat je een maand (of beter nog langer) je onthouden van alcoholische dranken beter is voor je lichaam en geest.
Op de wintersportbestemmingen is Dry January nog niet op grote schaal populair aan het worden. De alcoholconsumptie lijkt daar in januari tot of amper lager te liggen dan gedurende de andere wintersportmaanden. In Oostenrijk en Frankrijk, dé après-ski-bestemmingen bij uitstek, vloeit de alcohol nog rijkelijk. Reacties vanuit Oostenrijkse horecagelegenheden zijn eensluidend: er zijn geen tekenen dat er in de eerste week van januari minder alcohol geschonken wordt. Wat men wel ziet is dat de radlers, die een gemiddeld alcoholpercentage hebben van 2,5 procent, in populariteit toenemen ten koste van het gewone bier en de weizeners.
Typische après-skidrankjes die het ook dit skiseizoen weer goed doen zijn glühwein, schnaps en het Fliegender Hirsch (Vliegend Hert). Dit is een glas Red Bull met daarin een miniflesje Jägermeister.
Het is eigenlijk wel bijzonder, dat wintersport voor een redelijk deel van de wintersporters nog steeds gekoppeld wordt aan alcoholgebruik. In een tijd dat men steeds bijzonder leeft, wordt sportief bezig zijn nog steeds beloond met een borrel (of meer) achteraf. De vraag is hoelang het nog duurt tot de trend van alcoholvrije dranken op grote schaal zichtbaar gaat zijn bij de après-ski.
Recente reacties