Rondom Schiphol is er een concurrentiestrijd losgebarsten tussen parkeerbedrijven die zich richten op de lange parkeerders. De laatste jaren zijn er ongeveer twintig bedrijven begonnen met het aanbieden van parkeerplaatsen rondom Schiphol, tegen een voordeliger tarief dan dat van de luchthaven zelf op P3.
Geld besparen
Duizenden auto´s staan inmiddels bij de concurrent geparkeerd, wat reizigers tot de helft aan parkeerkosten kan schelen. Een parkeerplek voor 14 dagen kost je op Schiphol 124 euro, maar bij de goedkopere concurrent 80 euro. Steeds meer reizigers ontdekken de goedkope parkeerterreinen en maken hier ook graag gebruik van.
De parkeerbedrijven rondom Schiphol hanteren een eenvoudig concept. Ze huren een stukje grond of leeg terrein in de omgeving van het vliegveld en zetten deze vol met auto´s. De vakantiegangers worden vanaf deze plek met een pendelbus naar het vliegveld gebracht.
Concurrentie houdt Schiphol scherp
Schiphol geeft aan te voelen dat er concurrentie is. Vorig jaar waren de parkeerinkomsten iets meer dan 70 miljoen, wat 11 miljoen minder is dan het jaar ervoor. Dit kwam deels door een daling in het aantal passagiers, maar is ook te wijden aan de toegenomen concurrentie. Otto Ambagtsheer, directeur van Schiphol Consumers, zegt dat de concurrentie hen scherp houdt. Schiphol biedt inmiddels een voordelig tarief van € 5,- per dag aan voor extra lang parkeren.
Toch is de omzet aan parkeerkosten op Schiphol niet te vergelijken met die van de concurrent. Travel Parking is hier één van en biedt plek voor 2100 auto´s. Zij verwachten dit jaar een omzet van 1,2 miljoen euro.
Recente reacties