Op dit moment liggen de prijzen van vliegtickets op een redelijk laag niveau. Voor sommige trajecten betaal je bodemprijzen en dan met name voor stedentrips binnen Europa. Ook veel aangevlogen routes als New York, Singapore, Hong Kong en Australië kun je redelijke betaalbaar boeken. Voorwaarde is in dat geval wel dat je minimaal een week of meer blijft, want anders schieten de ticketprijzen snel omhoog.
Door de klimaattop in Kopenhagen is ook het vliegen weer ter discussie komen te staan. De hoeveelheid uitstoot Co2 per passagier is een probleem dat je met simpelweg wat bomen bijplanten of het op wat lagere kruissnelheid niet kunt compenseren. De verwachting is dat er door de politiek uiteindelijk systemen (of beter nog één globaal systeem) geïntroduceerd wordt om de uitstoot door passagiersvervoer door de lucht et reduceren. Dit zal ongetwijfeld gevolgen hebben voor de prijzen van vliegtickets.
Ook zal een herstel van de wereldwijde economie bijdragen aan een snelle stijging van de oliekoersen als gevolg van meer vraag. Omdat ook de vraag naar vliegtickets zelf en het feit dat er minder vluchtcapaciteit is gecreëerd bij zullen dragen naar een voor de vervoerders gunstigere situatie zullen de ticketprijzen de komende jaren waarschijnlijk snel stijgen.
Een weekendje New York is dan ineens voor velen niet meer te betalen en zelfs de vliegreizen naar de zomerzon zullen voor de middenklasse steeds meer buiten bereik raken. Wie bepaalde verre reizen nog persé wil maken doet er goed aan om te kijken of het nú financieel haalbaar is. De kans dat dezelfde reis over enkele jaren niet meer te betalen is, is zeer realistisch.
Recente reacties