Afgelopen zondag botste cruiseschip MSC Opera in Venetië op een veel kleinere toeristenboot en een aanlegsteiger. De meeste mensen konden met de schrik ontkomen, want er raakten slechts vier mensen gewond. Het had natuurlijk veel rampzaliger af kunnen lopen, maar iedere gewonde is er eentje teveel. Direct na het ongeluk laaide de discussie op of veerboten nog wel toegelaten dienen te worden door het Kanaal van Giudecca. En terecht, want eigenlijk weet iedereen dat deze vaarroute eigenlijk niet gemaakt is om dit soort enorme varende flatgebouwen te verwerken. De MSC Opera is met een capaciteit van ruim 2700 opvarenden tegenwoordig een cruiseschip van gemiddeld formaat. Er zijn er die nog een stuk groter zijn.
De kans is groot dat op korte termijn cruiseschepen een alternatieve route moeten gaan varen of Venetië misschien zelfs helemaal uit het programma moeten gaan schrappen. Het door overtoerisme geteisterde Venetië heeft dit soort dagjesmensen eigenlijk helemaal niet nodig. De stad is al druk genoeg zonder de cruisepassagiers die relatief weinig bijdragen aan de omzetten van de lokale ondernemers. Het draagvlak om de huidige vaarroute te behouden, waarbij je langs het prachtige San Marcoplein vaart, is inmiddels enorm klein geworden. Jammer voor de cruisetoeristen die de glamoureuze intocht in Venetië als hoogtepunt van hun vakantie ervaren, maar voor de stad zelf veel beter.