Dat de kilometerheffing er nu echt aan gaat komen is bijna een voldongen feit. Over ruim twee jaar zal er gefaseerd overgegaan worden op het afrekenen per kilometer in plaats van vaste tarieven op basis van bezit (BPM en motorrijtuigenbelasting).
Impact op toerisme
Wat voor invloed zal dit hebben op het toerisme in Nederland moet zich nog uitwijzen. Stel je voor dat je met je gezin vanuit Emmen een dagje naar de Efteling wilt gaan, dan betaal je buiten de entree, versnaperingen, het asociaal hoge parkeergeld en je brandstof ook nog eens ongeveer 450 kilometer x bijvoorbeeld 10 cent voor een sterk vervuilende auto is 45 euro aan kilometerheffing. Ik kan me voorstellen dat mensen dan bewust gaan kiezen om een dagje uit wat dichter bij huis te zoeken en dat dit gezin lekker naar de dierentuin van Emmen of naar Slagharen gaat voor een dagje weg.
Bewustwording
Het bewust worden van de gevolgen van het maken van kilometers zal bij een deel van de mensen zeker invloed gaan hebben op hun keuzes. Dat is ook wat het kabinet deels voor ogen heeft. Het zou er wel voor kunnen zorgen dat de kaarten wat betreft dagje-weg bestemmingen opnieuw geschud zullen gaan worden. Een centrale ligging kan ervoor zorgen dat je nét wat interessanter bent voor de dagjesmensen dan attracties die minder centraal liggen.
Leaserijders
Ook het beleid van de werkgevers ten aanzien van het privégebruik van de auto van de zaak zou gevolgen kunnen hebben voor het binnenlands toerisme. Veel privé-kilometers met leasebak worden gemaakt onder het mom dat het de werknemer toch niets meer kost dan de vaste bijtelling per maand. Maar de invoering van de kilometerheffing zorgt ervoor dat het vooral de veelrijders zijn die meer moeten gaan betalen en die behoren vrijwel altijd tot de groep zakelijke rijders. Als een werkgever naast de ongetwijfeld stijgende zakelijke autokosten, nog eens honderden tot duizenden euro’s extra moet gaan betalen vanwege het privégebruik van werknemers, dan is het niet onwaarschijnlijk dat er een beperkingen gaan komen in het aantal kilometers dat je privé mag rijden of dat de kilometerkosten van gereden privé-kilometers op het bordje van de werknemer komen.
Dit zou een veel bewuster gebruik van de auto van de zaak met zich meebrengen en hoogstwaarschijnlijk ervoor zorgen dat de werknemers die gewend waren helemaal gratis naar Madurodam of Blijdorp te rijden nu ervoor kiezen om thuis te blijven of naar het bos te gaan met hun kroost.
Wonen aan de grens
Voor Nederlanders die in de grensgebieden met België of Duitsland wonen zal het ineens veel interessanter worden om de grens over te piepen. Over de kilometers in het buitenland wordt geen vergoeding gevraagd, tenzij onze buurlanden met een tolsysteem voor buitenlandse automobilisten komen. Wie in Roosendaal of Breda woont zal eerder geneigd zijn een dagje in Antwerpen te gaan winkelen in plaats van Rotterdam. Mensen uit Zuid-Limburg zullen mogelijk hun provincie alleen nog maar verlaten als het echt nodig is. De keuze tussen vliegen vanaf Schiphol (hoge kilometerheffing) of vliegen via Duitsland of Brussel wordt steeds eenvoudiger op deze manier.
Ook hier zal de kilometerheffing invloed hebben op de keuzes die de mensen maken. Wie nog meer manieren weet waarop deze nieuwe vorm van het belasten van autorijden invloed zal hebben op het toerisme mag hieronder reageren.
7 reacties
Meike van Loon
24 november 2009 om 14:22Danny
24 november 2009 om 14:42Drivers
24 november 2009 om 17:51Drivers
24 november 2009 om 17:52Youri Carma
24 november 2009 om 20:18Winterzon
3 december 2009 om 14:15Daphne
2 februari 2010 om 12:25