KLM in de clinch met Schiphol

KLM in de clinch met Schiphol

Schiphol en de KLM hebben ruzie over de toekomst van de luchthaven.  KLM-baas Hartman is boos op Schiphol vanwege de nieuwe tariefvoorstellen. Wat KLMvooral dwars zit, is dat Schiphol de tarieven voor transferpassagiers van KLM wil verhogen en tegelijkertijd prijsvechters als easyJet lokt.

Redenen conflict

De basis waarop de luchthaven is gebouwd, dreigt zo binnen korte tijd te verdwijnen. En dat zal grote gevolgen hebben voor de werkgelegenheid in Nederland zegt KLM topman Hartman in een interview met de Telegraaf.

Toekomst Schiphol

KLM is de grootste klant van Schiphol. ”Het transferverkeer is de motor van het KLM-netwerk en daarmee de motor van de mainport. Wie dat niet beseft en met zulke plannen onderuit haalt, zal zich zelf lelijk in de voet schieten. We dachten dat we het ergste wel gehad hadden. We hebben ons keihard door alle tegenslagen geknokt. En dan blijkt ineens dat je eigen thuishaven je in de steek dreigt te laten,” stelt Hartman.

De luchthaven, die inhoudelijk niets wou zeggen op het artikel, zei wel het volgende. “Het beeld dat Schiphol bepaalde luchtvaartmaatschappijen bevoordeelt ten opzichte van andere klopt niet. Op Schiphol gelden voor alle luchtvaartmaatschappijen dezelfde voorwaarden onder dezelfde condities. Daarom zal er in het nieuwe tariefvoorstel ook niets veranderden. De prijzen van Schiphol zijn gebonden aan strenge regels, waar de Nederlandse Mededingingsautoriteit toezicht op houdt”, zo reageerde Nijhuis.

Nieuwe Tariefvoorstellen

Op 15 september zijn de gesprekken met de luchtvaartmaatschappijen voor de nieuwe tariefsvoorstellen begonnen. De tariefwijzigingen gaan gelden per 1 april 2011. De maatschappijen hebben vanaf 15 September vier weken om in te gaan op de voorstellen. Op 1 november maakt Schiphol de uiteindelijke tarieven bekend. Bezoek hier de website van de KLM

← Zeiken mag zolang je er niets aan verdient Brand op veerboot in de Oostzee →

Dit artikel is geschreven door

Eva de Ridder
Eva de Ridder

Eva de Ridder is een reiziger in hart en nieren. Al sinds haar zeventiende heeft ze de hele wereld over gezworven. De bedoeling was om na het afronden van haar VWO-opleiding een jaar te gebruiken om rond te reizen. Uiteindelijk heeft ze in drie jaar tijd meer dan vijftig landen bezocht om uiteindelijk zich te gaan nestelen in Nederland. Eva werkt part-time bij Klimaatinfo.nl en schrijft voor verschillende blogs en reissites. Nog steeds reist Eva minstens enkele maanden per jaar.

2 reacties

  1. SleepJohn
    12 oktober 2010 om 09:45

    Schiphol moet vooral zo doorgaan. Een kopje koffie kost de hoofprijs. Een week parkeren is nog duurder dan je vliegticket. Lange rijen bij de paspoortcontrole. Ik vlieg al jaren vanaf Düsseldorf, bevalt me veel beter.


  2. Wim Kalsteren
    15 oktober 2010 om 09:34

    Ik vlieg veel en kom op diverse Internationale luchthavens. Schiphol heb ik niet hoog in het vaandel staan.


Laat een reactie achter

Protected by WP Anti Spam