Onduidelijkheid in handbagageregels

Vliegen 30 apr 2010
Onduidelijkheid in handbagageregels

Mensen die regelmatig reizen zijn over het algemeen redelijk bekend met de regels op het gebied van handbagage. Dat je geen messen, vloeistoffen en gevaarlijke stoffen mee mag nemen in je tas is voor de meeste mensen duidelijk. Het gros van de passagiers snapt ook dat handbagage in de economy klasse meestal beperkt is tot één stuk en dat het niet de bedoeling is dat je grote koffers en oversized reistassen meeneemt de cabine in. Moet trouwens wel zeggen dat ik me soms verbaas over de enkeling die wel zijn complete inboedel probeert in een bagagebak te deponeren en dan geërgerd kijkt naar het boordpersoneel dat de bakken te klein zijn. Waar echter regelmatig onduidelijk over bestaat is de exacte afmetingen waaraan je handbagage moet voldoen en het maximale gewicht.

5, 8 of 10 kilo?

Hoeveel je mee mag nemen als handbagage is per maatschappij verschillend. De meeste Europese luchtvaartmaatschappijen hanteren een bovengrens van 8 of 10 kilogram. Een enkeling gaat zelfs tot 11 of maar liefst 12 kilo. Sommige maatschappijen hanteren een gewicht van slechts 5 kilo als maximum. Voor vrijwel iedereen onvoldoende om reisbagage voor een weekendje weg mee te kunnen nemen en dus de verplichting om je bagage in te checken met alle risico’s (diefstal, verlies, vertraging , schade) van dien. Wie een weekendje Milaan boekt mag met Transavia slechts 5 kilo meenemen terwijl prijsvechter Ryanair op dit moment nog 10 kilo toestaat als vrij mee te nemen handbagage.

Klasseverschil

Veel luchtvaartmaatschappijen hanteren ook een verschillend beleid voor economy class, business class en first class. Vaak mag er in de duurdere klassen een extra laptoptas meegenomen worden en/of een aparte kledingtas voor een net pak. Als je de laptop in een aparte tas mee kan nemen scheelt dat ook weer in het gewicht van je normale trolley of tas.

Duidelijkheid

Het zou eens tijd worden dat er meer duidelijkheid geschapen wordt omtrent de handbagageregels. Tegenwoordig wordt er zoveel met e-tickets gewerkt dat het voor de maatschappijen een kleine moeite moet zijn om de bagageregels en de handbagageregels mee te laten printen op de e-tickets. De passagier weet waar hij of zij aan toe is. Scheelt weer eindeloze discussies bij het inchecken.

← Vliegtickets winnen op Schiphol Geen vergoeding door aswolk →

Dit artikel is geschreven door

Eva de Ridder
Eva de Ridder

Eva de Ridder is een reiziger in hart en nieren. Al sinds haar zeventiende heeft ze de hele wereld over gezworven. De bedoeling was om na het afronden van haar VWO-opleiding een jaar te gebruiken om rond te reizen. Uiteindelijk heeft ze in drie jaar tijd meer dan vijftig landen bezocht om uiteindelijk zich te gaan nestelen in Nederland. Eva werkt part-time bij Klimaatinfo.nl en schrijft voor verschillende blogs en reissites. Nog steeds reist Eva minstens enkele maanden per jaar.

Een reactie

Laat een reactie achter

Protected by WP Anti Spam