Mensen die gestrand zijn op Schiphol of andere Europese luchthavens als gevolg van zware sneeuwval of andere winterse weersomstandigheden hebben in veel gevallen pech gehad. De vergoeding waar je mogelijk recht op zou hebben geldt niet in het geval van overmacht. Hevige sneeuwval waardoor landingsbanen beperkt of helemaal niet te gebruiken zijn vallen onder overmacht, net als sneeuwbuien die het zicht van de piloten dermate beperkt dat er als extra veiligheid door de verkeerstorens meer ruimte gecreëerd wordt tussen de vliegtuigen in de lucht.
Wat je van de luchtvaartmaatschappijen wel mag verwachten bij ernstige vertraging van de vlucht of annulering is dat men u voorziet van eten, drinken en waar mogelijk een plaats om te slapen. Hoe goed dat opgelost wordt verschilt per maatschappij en luchthaven. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat dit niet altijd zo best geregeld is.
Zoals het er nu naar uit ziet verbetert de situatie op Schiphol elke dag. Het aantal gestrande passagiers neemt af net als het aantal vluchten dat niet volgens schematijd vliegt. Als het Nederlandse weer een beetje mee wil werken dan zijn de meeste passagiers met de Kerstdagen weer lekker thuis bij familie of vrienden.
Recente reacties