Technici van de Australische luchtvaartonderneming Qantas hebben olieproblemen geconstateerd bij drie motoren van A380-passagiersvliegtuigen. Alan Joyce, bestuursvoorzitter van Qantas, heeft dit maandag in de Australische media gebracht. De oorzaak van het probleem is nog onbekend.
Noodlanding Airbus
Donderdag moest een Airbus van Qantas een noodlanding maken in Singapore vanwege motorproblemen. Het vliegtuig was net vertrokken voor een vlucht richting Sydney toen een van de vier Rolls Royce-motoren explodeerde. Bewoners van het Indonesische eiland Batam zagen zelfs dat er brokstukken van de A380 uit de lucht vielen.
De A380 is het grootste en nieuwste passagiersvliegtuig ter wereld. Lufthansa en Singapore Airlines, de enige andere maatschappijen die met A380’s met dezelfde Trent 900-motoren van Rolls Royce vliegen, hebben hun toestellen vorige week ook aan de grond gehouden. Na inspectie zijn de vliegtuigen weer de lucht ingestuurd.
Missing link
Onderzoekers van het ATSB (Australian Transport Safety Bureau) zoeken naar een metalen onderdeel uit een van de motoren, dat na de noodlanding ontbrak. Het kan de mogelijke problemen van het vliegtuig verklaren. Een aantal brokstukken is reeds verzameld door de Indonesische autoriteiten.
De vliegmaatschappij besloot na het incident om de zes Airbus vliegtuigen aan de grond te houden, om de motoren te controleren. “Het kan waarschijnlijk enkele dagen duren voordat de problemen zijn opgelost. Er werd olie gevonden op plaatsen waar die zou moeten ontbreken”, aldus Joyce.
Vliegmaatschappij Qantas
De Australische vliegmaatschappij Qantas bestaat inmiddels negentig jaar en heeft een goede reputatie op het gebied van veiligheid. Nog nooit is een passagier of bemanningslid van een van de Qantas-vlucht omgekomen door een ongeval.
Het incident kreeg vrijdag een vervolg, toen een Boeing 747 van Qantas, eveneens onderweg van Singapore naar Sydney, te maken kreeg met uitval van een Rolls Royce-motor. Dit toestel moest ook een noodlanding maken op Singapore.
Had gisteren al voor mezelf besloten de A380 voorlopig te mijden
Kom op zeg zo’n vliegtuig kan op drie desnoods twee motoren vliegen. Paniek om niets. Ja, het blijft mechanisch net zoals je auto. Als je kijkt hoeveel auto’s er steeds worden teruggeroepen, lijkt me dat een groter risico.
Als ik dit zo lees vraag ik me het opnieuw af he. Is het niet zo dat je nieuw ingebruik genomen vliegtuigen voor de eerste twee jaar gewoon moet mijden? Vaak is er altijd wel wat met nieuwe vliegtuigen. Opzich begrijpelijk dat die ‘kwaaltjes’ er zijn want het echte vliegen kun je niet nabootsen maar toch. Als de controles van een dusdanig goed niveau zijn mogen zulke dingen toch niet gebeuren? Iemand die deze vraag kan beantwoorden met cijfers en feiten? Of zit ik nu helemaal verkeerd?
Waar maken jullie je druk om, hij vliegt toch niet in Europa.
Michel, besef je dat ook Nederlanders wel eens vluchten buiten Europa maken?