Luchthaven Schiphol heeft de aftrap gegeven voor de realisatie van een nieuw transportsysteem voor bagage. Hiermee wordt de kans op storingen verkleind en krijgt de passagier sneller zijn bagage terug.
Reorganiseren bagagesysteem
Schiphol wil zich positioneren als de toonaangevende AirportCity. Een AirportCity wil zeggen dat het niet alleen een in- en uitstapplaats voor het vliegtuig is, maar een ware stad. Je vindt hier alle voorzieningen onder één dak. Op Schiphol werken ruim tweeduizend mensen aan het veilig en snel verwerken van circa 50 miljoen stuks bagage per jaar. De komende jaren zal dit aantal alleen maar toenemen, dus is het essentieel om het bagagesysteem te reorganiseren. Momenteel vormen de bagagehallen en het platform samen een gebied ter grootte van zo’n 12 voetbalvelden.
Bagagekelders worden met elkaar verbonden
In tegenstelling tot andere luchthavens duurt het op Schiphol vrij lang voordat je bagage op de bagageband aankomt. Met het nieuwe transportsysteem worden bagagekelders met elkaar verbonden. Hierdoor wordt het bagagesorteersysteem kwalitatief hoogwaardiger, flexibeler en betrouwbaarder. De kans op storingen wordt gereduceerd, doordat er meer back up capaciteit beschikbaar is. De koffers zullen dus sneller op de bagageband terechtkomen.
Werkzaamheden starten in maart 2010
In maart 2010 zullen de werkzaamheden aan het transportsysteem beginnen en lopen naar verwachting tot medio 2013. Hierdoor zullen er afwisselend twee balierijen buiten gebruik worden genomen in Vertrekhal 2.
Kosten: 800 miljoen euro
Onlangs is bekend geworden dat Schiphol de investeringsplannen voor de komende jaren flink heeft teruggeschroefd. De enige forse investering die wel doorgaat is die van de uitbreiding van het bagagesysteem. De kosten voor dit project bedragen 800 miljoen euro.
Recente reacties