Vorige maand is de nieuwe bagagehal Zuid op Schiphol officieel geopend. Met de nieuwe bagagehal is de capaciteit van bagageafhandeling op Schiphol uitgebreid. De moderne bagagehal maakt bovendien als eerste ter wereld gebruik van zeer innovatieve toepassingen, waarmee bagage efficiënter verwerkt kan worden en de bagageafhandeling fysiek minder zwaar wordt.
Bagagehal Zuid ligt aan de zuidkant van Vertrekhal 1 en dient als uitbreiding voor de verwachte groei van bagagestromen. De nieuwe hal, met een oppervlakte van circa 15.000 m2, is ingericht voor de bagageafhandeling van vertrekkende – en overstappende passagiers.
Op dit moment maken de afhandelmaatschappijen KLM (transavia.com) en Aviapartner gebruik van de nieuwe hal. In de toekomst zal deze gebruikt worden door de KLM en haar Skyteampartners. Per uur kunnen er 2.000 transferkoffers worden verwerkt. De bagagesystemen in Zuid zullen via een transportsysteem, in verbinding staan met alle andere hallen op Schiphol waar bagage wordt afgehandeld. Hierdoor wordt het mogelijk om snel koffers te verwerken die op een aansluitende vlucht mee moeten.
Efficiënt en fysiek minder zwaar
Om bagage efficiënter te verwerken en de fysieke arbeid te verlichten heeft Schiphol, in samenwerking met de KLM, een nieuwe werkwijze voor bagageafhandeling ontwikkeld. Zo stuurt een volautomatische bagagebuffer (waarin 4.200 koffers tijdelijk kunnen worden opgeslagen) de koffers naar zes bagagerobots, die deze in containers of karren laden. Naar verwachting zal in Zuid 60 procent van de bagage door robots worden getild.
70 miljoen koffers
Bagagehal Zuid maakt deel uit van het 70MB-programma van Amsterdam Airport Schiphol. Dit investeringsprogramma van Schiphol is erop gericht om in de toekomst 70 miljoen koffers per jaar af te kunnen handelen – nu zijn dat er ongeveer 50 miljoen.
(C) foto: wikipedia | Shirley de Jong
Een reactie
Fok Mi Heart
17 maart 2011 om 14:38