Wie het televisieprogramma ‘De Scheetjes bouwen op Bonaire’ niet kent, die zal een beetje vreemd opkijken bij de titel van dit artikel. Het SBS-programma draait om Hans en Karin, die naar Bonaire vertrokken zijn en daar een minigolfbaan geopend hebben. Nu hebben ze hun zinnen gezet op het openen van een resort op het Caribische eiland. Op basis hiervan zendt SBS6 een twee seizoen uit van deze real life soap. Een doorslaand succes is het programma niet. De uitzending van vorige week haalde met 533 duizend kijkers nog de 22e plaats in de kijkcijfer top 25 van die dag. De derde aflevering die gisteren uitgezonden werd heeft de dagelijkse lijst van 25 best bekeken programma’s niet gehaald.
Het lijkt erop dat ‘De Scheetjes bouwen op Bonaire’ wel zorgt voor een toenemende interesse in het eiland Bonaire. Twee populaire Bonaire-sites zien duidelijke groeicijfers in de bezoekersstatistieken. De site ‘Bonaire voor beginners‘ laat sinds de eerste uitzending op 7 januari een ongewone stijging zien in de bezoekersaantallen: ruim 60% meer bezoek dan de maand daarvoor en voor januari (tot en met de 20e) zien ze een stijging van 30% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Omdat de maandagen relatief gezien meer traffic ontvangen dan normaal en dit de uitzenddag van het programma is, is het aannemelijk dat de toename in ieder geval deels toe te schrijven is aan de avonturen van de Scheetjes.
Bij de site ‘Bonaire top 10‘ is een vergelijkbaar patroon zichtbaar: 57% meer bezoek over de laatste 30 dagen ten opzichte van de periode van 30 dagen die daarvoor ligt en een stijging van maar liefst 80 procent over de eerste twintig dagen van 2020 ten opzichte van dezelfde periode in 2019.
Of de extra bezoekers zullen leiden tot meer toeristen richting Bonaire valt niet te zeggen. Die statistieken zijn pas over ruim een jaar zichtbaar en de vraag is in hoeverre een eventuele toename toe te wijzen is aan een zogenaamd ‘Scheetjes-effect’.
Recente reacties