Nu het Nederlandse luchtruim wordt gesloten en er geen vluchten meer mogelijk zijn, willen verzekerden weten waar ze recht op hebben. Europeesche Verzekeringen en Mondial Assistance laten weten waar verzekerden die hinder ondervinden van de IJslandse stofwolk recht op hebben.
Vergoeding bij vertraging
Wanneer je vlucht door deze situatie is vertraagd, dan geldt er (bij een reisperiode langer dan drie dagen) een vergoeding bij vertrekvertraging op de heenreis. De vergoeding geldt bij een vertraging langer dan 8 uur met een maximum van 32 uur.
Geannuleerde vlucht valt niet onder annuleringsverzekering
Is de vlucht geannuleerd, dan kun je geen beroep doen op je annuleringsverzekering. Je dient dan contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie.
Samengestelde reis: overige onderdelen worden vergoed
Voor reizigers die zelf een reis samenstellen bestaat bij Europeesche Verzekeringen de dekking ‘samengestelde reis’. Mocht één van de onderdelen uitvallen, dan zijn de anders onderdelen verzekerd. Een geannuleerde vlucht wordt niet vergoed met deze dekking, maar de annuleringskosten voor de andere onderdelen wel.
Reisverzekering
Ben je in het buitenland en kun je door de aswolk niet terugkeren naar Nederland, dan vallen de extra reis- en verblijfskosten onder de reisverzekering. Een kortlopende reisverzekering blijft gedurende deze periode gewoon van kracht.
Omboeken
Er zijn luchtvaartmaatschappijen die reizigers aanbieden om de vlucht om te boeken. De reis- en annuleringsverzekering blijven bij omboeken gewoon geldig.
Een reactie