Gisteren kwamen verschillende media met het bericht dat KLM dikke mensen gaat weigeren aan boord van hun vliegtuigen als ze geen tweede stoel erbij gekocht hebben. Deze maatregel zou per 1 april 2010 ingaan als we dit nieuws mogen geloven. Iedereen die niet tussen twee armleuningen past moet een extra vliegticket kopen. Men kijkt dan of de armleuningen vrij omhoog en omlaag kunnen bewegen als de betreffende passagier erin zit. Ik zie echter een aantal haken en ogen aan deze maatregel.
Zwangere vrouwen
Stel je eens voor: je boekt een vliegticket naar Aruba met vertrek ergens eind juni dit jaar. Over enkele weken kom je er ineens achter dat je zwanger bent. De kans is redelijk dat op het moment dat je naar Aruba gaat je wél mag vliegen omdat de vervoersregels van de KLM stellen dat je bij zoveel weken zwanger gewoon mag vliegen. Door de zwangerschap ben je echter wat gegroeid in de breedte en voldoe je ineens niet meer aan de eis met betrekking van je lichaamsomtrek en de breedte van de stoel. Als KLM hun regeltjes netjes toepast zouden ze je dan als zwangere vrouw moeten weigeren. Ik zie het drama al helemaal voor me. Het verliefde stel meldt zich op Schiphol om te boarden voor hun laatste reis zonder kinderen. Ze hebben flink in de buidel getast om nog één keertje samen op een droomvakantie te beleven. Dan krijgen ze te horen dat de vrouw geweigerd wordt op basis van haar omvang. Ik zie de rellen al voor me, zeker als de omstanders zich ermee gaan bemoeien die uiteraard sympathie zullen tonen voor het jonge stel.
Onderscheid maken tussen zwangere vrouwen en dikkerds?
Wat de mensen van KLM zouden kunnen doen is onderscheid maken tussen vrouwen in blijde verwachting en mensen die naar de mening van de luchtvaartmaatschappij te dik zijn. Dat betekent dat feitelijk dat er onderscheid gemaakt gaat worden in de reden dat je omvang niet voldoet aan de KLM-normen. In dat geval gaat het naar discriminatie ruiken en is de KLM nog verder van huis. Wat als een zwangere vrouw zich meldt aan de gate en het personeel gelooft niet dat ze zwanger is? Moet ze dat dan bewijzen? Kan de KLM een bewijs van zwangerschap eisen? En wat als vrouwen niet zwanger zijn maar zeggen dat wel te zijn? Je kunt dan al stellen dat vrouwen in het voordeel zijn van mannen en dat mannen dus eigenlijk benadeeld worden omdat ze zich geen zwangerschap kunnen voorwenden.
Breedte van de stoel
Nog een leuke is dat de breedte van de stoelen aan boord van de KLM-kisten niet altijd hetzelfde is. De minimale breedte is momenteel 43 centimeter voor zober ik terug kan vinden, wat voor een redelijk aantal Nederlanders al aan de krappe kant is. Wat als de KLM beslist om op een route ineens smallere stoelen in te zetten? Gaat men dan ineens tientallen procenten van hun passagiers weigeren? Dé manier om extra geld te verdienen is om alle stoelen op smurfformaat aan te passen. Met een breedte van 10 centimeter kun je aan een gemiddelde passagier 4 tot 5 ticket slijten of ze anders weigeren. Toch gemakkelijk verdiend geld.
Imago
Buiten de vraag of ze ermee weg kunnen komen om iedereen met een bepaalde omvang te weigeren of 75% extra te laten betalen lijkt dit ook niet goed voor je imago. Zwangere vrouwen, mensen met brede heupen, het olympisch team van judoka’s, mensen die wel breed zijn maar niet zwaar en mensen die echt te dik zijn…. ik vraag me af of ze onderscheid gaan maken en of dat juridisch mag. Ik zie de eerste processen er al aan komen.
Andere oplossing
In plaats van de mensen als vee te vervoeren zouden de luchtvaartmaatschappijen inclusief de KLM misschien er voor moeten kiezen om eens fatsoenlijke afmetingen te hanteren waar 99,9% van de passagiers zich prettig bij voelt. Wedden dat een groot deel van de passagiers dan een meerprijs van tien tot twintig procent best wil betalen. Want dat zijn de bedragen waarover je praat. Je populariteit zal snel stijgen en ruime zitplaatsen zal resulteren in een uitstekend imago, want je kunt je hiermee onderscheiden van de rest.
3 reacties
R. Brekelmans
20 januari 2010 om 13:24Fok Mi Heart
20 januari 2010 om 13:31