Ondanks uitdagingen, zoals gestegen voedsel- en personeelskosten, heeft de vrijetijdssector een goed jaar achter de rug. De consument kiest ook in het tweede jaar na corona volop voor ontspanning en recreatie buitenshuis. Zo hebben veel Nederlanders het eigen land als populaire vakantiebestemming (her)ontdekt. Ook de terugkeer van buitenlandse toeristen pakt positief uit voor de sector. Van deze vakantiegangers lag het aantal overnachtingen in hotels, vakantieparken, campings en groepsaccommodaties tot en met oktober 16 procent hoger dan in dezelfde periode in 2019. Ondanks de groei in verschillende subsectoren benadrukt ABN AMRO dat de vrijetijdssector met de nodige uitdagingen kampt. Zo zijn veel vakantieparken, restaurants, hotels en vliegtickets flink duurder geworden, wat de groei in verschillende segmenten kan afremmen. Voor de hele sector wordt in 2024 een volumegroei van 3 procent verwacht. Dit concludeert ABN AMRO in de Sectorprognose Leisure 2023-2024, die vandaag is gepubliceerd.
Eén op de tien Nederlanders geeft in 2024 minder geld uit aan uitjes
Mede door de verwachte koopkrachtverbetering zet de behoefte aan horeca en reizen zich óók in 2024 voort. Vooral reisorganisaties maken naar verwachting meer omzet (+8 procent). Ook voor veel andere subsectoren – zoals restaurants (+2 procent), fastfood (+2 procent), hotels (+3 procent) en campings (+3 procent) – staat volumegroei in het vooruitzicht, al vlakt deze wel af. Bij veel vormen van dagrecreatie, zoals attractieparken en dierentuinen, zijn de bezoekersaantallen dit jaar opnieuw gestegen. Naar verwachting groeit dit segment in 2024 met 2 procent. Dat geldt vooral voor een bezoek aan een restaurant of café. Musea (+15 procent) profiteren van de toename van het aantal binnen- en buitenlandse toeristen. Het aantal bioscoopbezoeken (+24 procent) groeit weliswaar, maar veel minder sterk dan in 2022 (+76 procent) en in 2024 komt dit zelfs tot stilstand. Bioscopen hebben te kampen met concurrentie van streamingsdiensten en met uitgestelde producties vanwege stakingen in de Verenigde Staten. Volgend jaar verwacht één op de tien Nederlanders minder geld uit te geven aan uitjes. Dit blijkt uit een enquête onder ruim 1.000 respondenten die door PanelWizard in opdracht van ABN AMRO is verricht.
Creëren van bijzondere ervaringen kan groei vrijetijdssector stimuleren
Voor de consument is ‘beleving’ volgens ABN AMRO veel belangrijker dan ‘spullen’. Tegelijkertijd benadrukt de bank dat het meemaken van een bijzondere ervaring veel duurder is geworden. “Als Nederlanders moeten kiezen waaraan zij hun geld het liefste uitgeven, scoort ‘ervaring‘ bij ruim de helft veruit het hoogst. Voorbeelden van zulke ervaringen zijn reizen en een bezoek aan een restaurant, pretpark of concert. Dat geldt vooral voor jonge generaties. Bijna zeven op de tien millennials besteden hun geld het liefst aan ervaringen. Dit blijkt ook uit het gegeven dat één op de drie Nederlanders verwacht meer uit te geven aan de zomervakantie. Dit is tenslotte hét moment om onvergetelijke ervaringen met elkaar te delen”, zegt Gerarda Westerhuis, Sector Econoom Leisure van ABN AMRO. “Hoewel in 2024 waarschijnlijk sprake is van een gematigde groei, vindt de vrijetijdssector mede door de hoge personeels- en inkoopkosten nog veel hobbels op zijn weg. Om toch te kunnen groeien, is het meer dan ooit nodig om in te zetten op professionalisering en verdienmodellen waarin het creëren van een mooie ervaring vooropstaat.”
Recente reacties