Als je de vliegtuigen van tegenwoordig vergelijkt met exemplaren van tien, twintig of vijftig jaar geleden dan is er weinig veranderd. Het principe is altijd hetzelfde gebleven: een cockpit, een cabine met rijen stoelen waarin passagiers vastgegespt zitten en een laadruim onder (en eventueel ook achter) de passagiers. Dit alles aangevuld met toiletten, zuurstofkapjes, reddingsvesten en klaptafeltjes. De afgelopen jaren zijn daar wel veel comfortverhogende voorzieningen bij gekomen zoals videoschermen, in steeds meer gevallen persoonlijke entertainmentsystemen, telefoon, verbeterde stoelen en in sommige vliegtuigen ook al een internetverbinding.
Zitten
Wat eigenlijk nooit veranderd is in de standaard burgerluchtvaart is de manier waarop we zitten in de economyklasse of toeristenklasse. Je zit altijd in stoelen die in rijen opgesteld staan met het gezicht naar de voorkant van het vliegtuig gericht. De belangrijkste reden dat dit beproefde concept nooi aangepast is zit hem vooral in het feit dat dit de meest efficiënte manier is om zoveel mogelijk passagiers op een zo veilig mogelijke wijze van A naar B te brengen. Volgens ontwerpers van Design Q moet het echter toch anders kunnen. In de door hen ontworpen Maxcabin-concept worden passagiers zijwaarts vervoerd op klapstoeltjes. Als je het leest denk je “waarom niet?” maar als je de foto bekijkt vraag je je af hoeveel gewonden er bij zo’n cabine-indeling vallen bij een beetje turbulentie. Geen riemen of andere veiligheidsvoorzieningen. Ik geloof niet dat ik op korte termijn op deze manier een stedentrip maak:
Recente reacties