Via twitter kwam ik de site www.zooiver.nl, die volgens eigen zeggen een strijd voert tegen ongewenste plaatsingen en onbetrouwbare reacties op een vakantie beoordelingssite. Over welke site ze het hebben zal niet lastig te raden zijn, hoewel de naam van de betreffende beoordelingssite niet terug te vinden is op Zooiver.nl
De initiatiefnemers storen zich vooral aan het gemak waarmee er positieve maar juist ook negatieve nepbeoordelingen te plaatsen zouden zijn op bepaalde beoordelingssites. Deze sites zouden door de beoordelingen juist weer geld verdienen aan de merknaam van de beoordeelde accommodatie. Dit door middel van links naar boekingssites en banners die rondom de betreffende accommodaties te vinden zijn.
Het vervelende zit hem volgens Zooiver vooral in het feit dat je als ondernemer vrijwel kansloos lijkt te zijn tegen negatieve beoordelingen of zelfs complete lastercampagnes die via beoordelingssites gevoerd kunnen worden. De getroffen ondernemers kunnen hun verhaal kwijt op www.zooiver.nl en bezoekers kunnen lezen waarom de beoordelingen niet altijd even betrouwbaar zijn als dat ze lijken.
De website www.landen.net heeft ook al vraagtekens gezet bij de manier waarop beoordelingssites opereren. De methodes om te beoordelen zijn niet waterdicht en wat je vooral ziet is dat de ervaringsdeskundigen (de vakantiegangers) moeite hebben om op een objectieve wijze tot een juiste beoordeling te komen.
UPDATE 27.10.2014 ==> de site Zooiver.nl bestaat niet meer
Bas Rasker ziet de bui al hangen. Booking.com en Cheqqer.nl kopen straks het zoovervoor 1 euro.
Vooral http://www.booking.com is 100x groter dan het zoover. Ook is booking.com geloofwaardiger omdat je alleen berichten kan plaatsen na inlog.
Dat zoover alleen nog maar klachten maakt is te begrijpen.
Sites zoals zooiver zullen er meer komen. men staat niet toe dan men anoniem een goede naam onzedelijk maakt. Wie volgt